Inledning
Västbergaskolans skolbibliotek är en viktig del av skolan och ska vara attraktiv för elever, föräldrar och medarbetare. Forskning visar att välfungerande skolbibliotek med kvalificerad fackutbildad och motiverad personal kan skapa kapabla och entusiastiska läsare och informationskompetenta elever och det är en avgörande faktor för att skolbiblioteket ska kunna uppfylla sitt uppdrag. Västbergaskolans skolbibliotek bemannas av en utbildad skolbibliotekarie.
I Västbergaskolans verksamhetsplan står att eleverna ska känna sig sedda och erbjudas en god undervisning av hög kvalitet som motsvarar kunskapsmålen och skolbiblioteket bidrar till att förverkliga detta. I skolor med utbildade bibliotekarier läser eleverna mer inte endast i samband med skolarbete utan också på fritiden. Dessutom kan man se att skolbiblioteken är särskilt effektiva i att höja lågpresterande elevers resultat. Av verksamhetsidén framgår att alla lärare på skolan ska har ett inkluderande arbetssätt, att lärarna ska arbeta med extra anpassningar och använda språkutvecklande metoder i klassrummet. Skolbibliotekarierna fungerar som en form av lärverktyg och resurs i skolans och lärarnas arbete dels genom samarbete med lärare och i dels genom den egna skolbiblioteksverksamheten.
Ett välutvecklat samarbete mellan lärare och skolbibliotekarier har god effekt på elevernas lärande vilket har konstateras i internationell forskning. Detta är ett led i att öka likvärdigheten och stärka kvaliteten i elevernas utbildning.
Västbergaskolans skolbiblioteksplan ska beskriva samverkan mellan skola och skolbibliotek. Syftet med handlingsplanen är att tydliggöra skolbibliotekets uppdrag utifrån skollagen och andra styrdokument. Uppföljningen av skolbiblioteksplanen sker i det ordinarie planerings- och uppföljningsarbetet.